Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výtečný simulátor IL2 Sturmovik Forgotten Battles jistě  nijak představovat  nemusím. Oleg Maddox a jeho tým udělali  pořádný kus práce, díky čemuž máme  v rámci možností  snad nejrealističtější simulátor z  2. světové války. Nyní  nám  Obrazekpřichází do rukou snad nejočekávanější (a zároveň  první placený) add-on od  Ubisoftu s názvem Aces Expansion  pack. O tomto add-onu se mluví již velice dlouho, neboť komunita fanoušků IL2 je velmi  rozlehlá a každý  patch nebo add-on je očekáván s krajní  netrpělivostí a napětím.
AEP není samostatný datadisk,  ke své činnosti potřebuje původní IL2 Forgotten  battles.  Bez vytáček se dá říci, že přináší do hry spoustu svěžího  a nového  vzduchu. Obsahuje celkem 31 nových pilotovatelných  strojů. Jsou to : P-51B,  P-51C, P-51D (zaměřovač N-9), P-51D  (zaměřovač K-14), P-63C, P-38L, P-38J, YP-80  Shooting Star,  Me-163B, He-162A-2, Ta-152H-1, Mistel, Bf-109Z, Ju-87D-5, Ho-229,  Bf-110G-2, SPB (Tb-3 se zavěšenými I-16 pod křídly), IAR-80A,  IAR-81C, Fiat  CR.42, Fiat G.50, Ki-84-1a, Ki-84-1b, Ki-84-1c,  A6M2, A6M5, J8A – (Švédský  Gloster Gladiator), Spitfire Mk.Vb  (Merlin 45) 1941, Spitfire Mk.Vb (Merlin 46)  1942 zkrácené rozpětí  křídel, Spitfire LF.Mk.Vb (Merlin 50) 1943, Spitfire  LF.Mk.Vb  (Merlin 50)
1944 zkrácené rozpětí křídel. Výběr nových strojů  je velmi pestrý, ale z mého  pohledu ne příliš šťastný.  Pořád ve hře chybí pilotovatelné stroje jako např:  Spitfire  MkIIA, Spitfire MkIXC, Do-17 (event.217), Ju-88, Ju-188, Pe-2,  Hawker-75,  Mosquito, Tempest. Naproti tomu některé letouny  zařazené do  AEP  létaly minimálně (Mistel), nebo nelétaly vůbec a existovaly  pouze jako projekty  (Bf-109Z, Go-229). No a pozastavím-li se  nad americkým YP-80, docházím k závěru,  že tam byl vložen  jen kvůli tomu, aby američtí bratři netrpěli komplexem  méněcennosti,  že nemají žádnou proudovou stíhačku. Pokud vím, YP-80 se  nikdy do  boje proti Luftwaffe nedostal. V Evropě sloužily pouze  4 prototypy, z nichž se 2  podařilo rozbít a zbylé stroje  byly přesunuty do Středomoří, kde vykonaly  několik průzkumných  letů, ovšem bez kontaktu s nepřítelem. Přibyly rovněž  i nepilotovatelné stroje, pozemní jednotky a několik jednotek  námořních. Nové AI letouny jsou: B-17G, Hawk 75A-3, Hawk 75A-4,  Fi-103(V-1),  Gloster Gladiator MK.I, Gloster Gladiator MK.II,  C-47, FW200. Z ostatních  objektů stojí za zmínku chlouba  Obrazekněmecké Kriegsmarine Tirpitz nebo americké Jeepy  spolu s nákladními  vozidly Chevrolet. Rozšířením prošly samozřejmě i mapy. Čeká na vás  6 nových bojišť. 5 map je  vytvořeno primárně pro kampaň  (3x Normandie, 2x Ardeny) a jedna fiktivní nová  mapa pro on-line  souboje z Pacifiku. Zejména Normandie je velkým přínosem a  umožní nám absolvovat boje při dobývání Německem obsazeného  území po operaci  Overlord. Vzhledem k charakteru AEP mi počet  map však přijde malý. Citelně  postrádám alespoň kus naší  domoviny, Francie v okolí Dunkirku nebo kanál s cípem  anglického  pobřeží. Autoři nezapomněli ani na kampaně, které  hned po letounech patří k  nejočekávanějším. Nově se dají  létat za Poláky, Francouze, Rumuny a Slováky.  Zejména bych  zmínil slovenskou kampaň, protože je nám jaksi národnostně  nejblíže. Je zpracovaná velice hezky, a to včetně voice-packu.  Tím pádem budete  radioprovozu bez problémů rozumět (pokud  ne, požádejte přítelkyni o simultánní  překlad). Létat  zde budete na strojích Messerschnitt Bf-109, jejichž kamufláže  jsou zpracovány velice hezky podle dobových podkladů. Komu  by nestačila kampaň,  může si zalétat i slovenské single  mise. Nutno zmínit, že tuto část hry vytvářel  tým slovenských  fanoušků IL2 FB, za což jim patří velký dík. Práce, kterou  odvedli, je opravdu skvělá. Více o autorech slovenské části  se dozvíte v položce  credits hry nebo ve fóru na http://www.scitech.sk/svz/ .Nyní se podíváme do virtuálního hangáru. U letounů Luftwaffe  byly konečně  upraveny zaměřovače, takže již konečně vypadají  tak, jak mají (kruh zaměřovače  rozšířen na celou plochu skla). Německé stroje tedy vůbec byly na  hlavním místě  v žebříčku oprav. Fockewulf 190 má přepracovaný model  poškození. Jeho  velmi obtížné zničení v IL2 ostře kontrastovalo  s množstvím skutečných  hlášení  pilotů, kteří udávají  sestřel po jedné či několika krátkých dávkách (obzvlášť  pokud byla zasažena palivová nádrž v trupu letounu). Nyní  je to lepší, ale  objevil se nedostatek jiný. Pokud bojujete  ve Fockewulfu, při zásahu vašeho  stroje je velice často zničen  zaměřovač, a to i v situacích, kdy je to téměř  nemožné.  Dalším upraveným letounem je Me-109 G2. Díky úpravě letového modelu se chová o něco hůře v zatáčkách  (má snahu snáze  přepadnout). Nejlepší zpráva je však určitě  pro piloty Štuk: jejich miláček  dostal konečně zaměřovač  pro střemhlavé bombardování. Samozřejmě, pracovalo se i  na  Obrazekostatních letounech, ale u nich změny nejsou tak patrné. V každém  případě  některé staré bolesti zůstaly i nadále neopraveny. Zejména  se jedná o nízkou  účinnost zbraní u některých letounů  (P51, některé Jaky apod.) a maximální  rychlosti letounů ve  vodorovném letu. Dělal jsem namátkové měření a většina letadel je podstatně pomalejší než uvádí odborná literatura  a jednotliví piloti.  Nově dodaný Spitfire je pomalejší o  cca 30km/h, Mustang také letí o cca 35km/h pomaleji než  má atd. Tímto  problémem trpí bohužel skoro všechny letouny.  Na druhou stranu BF 110 je zase  paradoxně v určitých letových  režimech rychlejší než jeho reálná předloha.  Závažnou  chybu má i Me-163 Komet, kterému nejde na zemi nastartovat motor.  Příznivci tohoto prvního raketového letounu musí vydržet  do vydání patche. Také  ti, kteří se těší na kampaň s Mistelem,  budou zklamáni. Díky omezení danému  enginem hry je pro Mistela  pouze single mise. Je to škoda, k některým úkolům by  se  hodil a mohl být také zařazen jako třešnička na dortu k nějaké  bombardovací  kampani. Létaní s ním je velice zajímavé i  přes smutný fakt, že jeho letový  model má s realitou společného  pramálo. Pokud jste četli o problematických  startech s tímto  strojem nebo o zpožděných reakcích na veškeré ovládání,  můžete  rovnou zapomenout. Zde je vše velice snadné, jako s kterýmkoliv  bombardérem. Hratelnost zůstala na stejné úrovni jako u původních Forgotten  Battles.  Z grafických úprav stojí za povšimnutí především  upravená grafika vodních ploch,  takže ti šťastlivci, kterým  grafická karta umožní nastavení perfekt, si přijdou na své. Vychutnáte  si příboj se  vším, co k němu patří. Tento efekt je pozorovatelný zejména na on-linových  mapách a vlny vypadají opravdu nádherně. Vše ostatní  zůstalo totožné  s původním IL2 Forgotten battles.
Závěrečný  verdikt je jasný. Otázku, zda koupit či nekoupit, zodpovím velice  jednoduše: ano, ano, ano. Hrajete-li on-line, je pro vás AEP nutný asi jako pro faráře bible. Servery  využívající verzi hry  1.22 mizí jako sníh při jarním tání  a za chvilku už vše bude pouze na 2.0. Pokud  létáte off-line,  není to nezbytné, ale už kvůli novým možnostem bych to všem  doporučoval. Přes tato doporučení je však jasné, že vezmeme-li  v úvahu cenu  produktu, přijde mi toho jaksi málo. Mapy, AI  letouny a pozemní jednotky byly  z větší části obsaženy  již v patchi 1.22. Nově jsou tedy přidány pouze  pilotovatelné  stroje, on-line generátor, kampaně, a to za cenu plné hry, což  mi  přijde nepřiměřené. Bohužel jak jsem již naznačil,  pro většinu pilotů bude koupě  nutností.